Σάββατο 21 Ιουνίου 2008

Πληθωρισμός σε 95 τομείς λόγω κρατικής παρέμβασης.... δεν μας λυπάστε ?

ΕΙΣΦΟΡΑ 7 δραχμών κατά κιλό εισαγόμενων και παραγόμενων κεριών και 1,5 δραχμής κατά κιλό εισαγόμενου λιβανωτού, είναι οι πλέον ανώδυνες, αν και παράλογες επιβαρύνσεις που επιβάλλει στις τιμές προϊόντων το ισχύον πλαίσιο. Υπάρχουν δεκάδες ακόμη περιπτώσεις, όπου οι διοικητικά επιβαλλόμενες επιβαρύνσεις εκτοξεύουν προς τα πάνω τον τιμάριθμο και οι οποίες αποσιωπούνται, καθώς αποτελούν τα οικονομικά δεκανίκια για ταμεία και ολόκληρους επαγγελματικούς κλάδους.


Από μία πρώτη καταγραφή, που έκαναν οι υπηρεσίες του ΣΕΒ, προκύπτει ότι η κρατική παρέμβαση στην οικονομία είναι έντονη και προκαλεί στρεβλώσεις, καθώς καθορίζει διοικητικά:

* αμοιβές επαγγελματιών

* τιμές προσφερόμενων υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα

* περιθώρια κέρδους σε σειρά προϊόντων

* επιβολή τελών (τα περισσότερα μη ανταποδοτικά) σε προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία διακινούνται στο πλαίσιο μιας ελεύθερης κατά τα άλλα αγοράς

* τη δυνατότητα να ασκήσει κάποιος επάγγελμα χωρίς να λαμβάνει υπόψη κανένα ποιοτικό κριτήριο.

Ετσι, από τη λίστα που κατάρτισε ο ΣΕΒ, προκύπτει ότι τα προϊόντα φυτικής και ζωικής προέλευσης επιβαρύνονται με 2% και 0,5% αντιστοίχως υπέρ ΕΛΓΑ τα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων με 0,5% υπέρ ΟΙΕΛΕ (συνδικαλιστική οργάνωση ιδιωτικών εκπαιδευτικών), τα καύσιμα με την εισφορά - Δικαίωμα Εκτελωνιστικών Εργασιών, που ανέρχονται σε 0,5% και 1% υπέρ ΤΕΑΠΕΠ, το αλεύρι με 0,016 ευρώ ανά κιλό (άγνωστο υπέρ ποιου), τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με 14,5% υπέρ ΝΑΤ Λιμενικών Ταμείων κ.λπ. κ.λπ.

Βεβαίως, είναι στην αρμοδιότητα του Δημοσίου να καθορίζει τα τιμολόγια των αστικών συγκοινωνιών ή να προβαίνει σε παρεμβάσεις για την προστασία του καταναλωτή, όταν ο τελευταίος αγοράζει υπηρεσίες που προσφέρονται από επιχείρηση που έχει χαρακτήρα μονοπωλίου.

Ωστόσο, από τη λίστα του ΣΕΒ αποδεικνύεται ότι το Δημόσιο έχει μεταφέρει στις πλάτες του καταναλωτή και του χρήστη υπηρεσιών βάρη που θα έπρεπε να διαχειρίζεται το ίδιο, μέσω των μηχανισμών αναδιανομής του πλούτου και στο πλαίσιο άσκησης της κοινωνικής πολιτικής.

Εν τέλει, η «περιδιάβαση» στη λίστα που δημοσιοποιεί ο ΣΕΒ έχει την αξία της, καθώς βγάζει στην επιφάνεια κάποιες από τις κύριες στρεβλώσεις που ταλανίζουν την κοινωνία και επιβαρύνουν τα εισοδήματα.

Η «λίστα»

Η λίστα με τις 95 βασικές υπηρεσίες, προϊόντα κ.λπ., που το κράτος καθορίζει τις τιμές, την οποία κατήρτισε ο ΣΕΒ, έχει ως εξής:

1. Διοικητικοί καθορισμοί

Α. Αμοιβών

1. Αμοιβές δικαστικών επιμελητών.

2. Αμοιβές ναυτικών πρακτόρων.

3. Αμοιβές φορτωτών σε κεντρικές αγορές και υποχρεωτική καταβολή τους στα οικεία σωματεία.

4. Αμοιβές φορτωτών σε λιμάνια.

5. Ελάχιστες αμοιβές δικηγόρων.

6. Ελάχιστες αμοιβές επαγγελμάτων που αναγνωρίζονται από το ΤΕΕ

7. Ελάχιστες αμοιβές συμβολαιογράφων.

Β. Τιμών

1. Ελάχιστες τιμές ενοικιαζόμενων δωματίων.

2. Ελάχιστες τιμές κατασκηνώσεων.

3. Ελάχιστες τιμές ξενοδοχείων.

4. Τιμές πώλησης κτηνιατρικών φαρμάκων.

5. Τιμές ανθρώπινων φαρμάκων.

6. Τιμολόγηση δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την αγορά του φυσικού αερίου.

7. Τιμολόγια ΕΥΑΘ.

8. Τιμολόγια ΔΕΗ.

9. Τιμολόγια Εθνικού Τυπογραφείου.

10. Τιμολόγια ΕΛΤΑ.

11. Τιμολόγια ΕΥΔΑΠ [EYDr.AT] Σχετικά άρθρα .

12. Τιμολόγια ΟΛΘ.

13. Τιμολόγια ΟΛΠ [OLPr.AT] Σχετικά άρθρα .

14. Τιμολόγια άλλων κρατικών λιμένων χώρας.

15. Τιμολόγια τουριστικών λιμένων.

Γ. Κομίστρων

1. Κόμιστρα ΑΜΕΛ (ΜΕΤΡΟ)

2. Κόμιστρα ΗΛΠΑΠ

3. Κόμιστρα ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ).

4. Κόμιστρα βυτιοφόρων ΔΧ.

5. Κόμιστρα ΕΘΕΛ

6. Κόμιστρα ΗΣΑΠ

7. Κόμιστρα ταξί.

8. Κόμιστρα ΤΡΑΜ.

9. Κόμιστρα φορτηγών ΔΧ.

10. Ναύλα πλοίων για δρομολόγια από περιφερειακά λιμάνια.

Δ. Περιθωρίων κέρδους

1. Περιθώρια κέρδους πώλησης λιανικής οπωροκηπευτικών.

2. Περιθώρια κέρδους χονδρεμπόρων κεντρικών αγορών.

3. Περιθώριο κέρδους φαρμακείων επί των τιμών που καθορίζει το κράτος.

4. Περιθώριο κέρδους φαρμακαποθηκών επί των τιμών που ορίζει το κράτος.

Ε. Τελών

1. Τέλη εκμετάλλευσης υδάτινων αεροδρομίων.

2. Τέλη παρακράτησης ΟΤΕ [OTEr.AT] Σχετικά άρθρα για χρήση σταθερού δικτύου λόγω κλήσεων από το δίκτυο του ΟΤΕ.

3. Τέλη σύνδεσης στον τοπικό βρόγχο τηλεφωνίας.

Στ. Αλλων

Διοικητικός καθορισμός κόστους χρήσης δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας.

2. Εισφορές υπέρ τρίτων (ανταποδοτικές) που επηρεάζουν καθοριστικά τις τιμές

1. Εισφορά - υπέρ τρίτων επιβαρύνσεις επί των δημοσιεύσεων ισολογισμών στις ημερήσιες εφημερίδες.

2. Εισφορά 0,5% υπέρ ΕΛΓΑ επί της αξίας χονδρικής πώλησης των προϊόντων ζωικής προέλευσης και των υποπροϊόντων αυτών.

3. Εισφορά 3% υπέρ ΟΤΑ επί κύκλου εργασιών παραγωγών ενέργειας με ανανεώσιμες πηγές.

4. Εισφορά 0,5% υπέρ ΝΑΤ επί ναυαγοσωστικών υπηρεσιών.

5. Εισφορά 1% υπέρ ΤΕΑΠΕΠ που επιβαρύνει καύσιμα (Ν. 3655/08 άρθρο 150 περίπτωση 10).

6. Εισφορά 2% υπέρ ΕΛΓΑ επί της αξίας χονδρικής πώλησης των προϊόντων φυτικής προέλευσης και των υποπροϊόντων αυτών.

7. Εισφορά 2% υπέρ ΝΑΤ σε ποσοστό επί των ρυμουλκικών δικαιωμάτων.

8. Εισφορά 20% υπέρ ΟΓΑ σε κάθε είδους αναλογικά πάγια τέλη χαρτοσήμου.

9. Εισφορά 8% υπέρ ΝΑΤ επί εισπραττομένων δικαιωμάτων προσόρμισης, παραβολής, πρυμνοδέτησης, ελλιμενισμού και παροπλισμού από ΟΛΠ, ΟΛΘ και λιμενικά ταμεία.

10. Εισφορά υπέρ Ταμείου Τυπογράφων που επιβαρύνει την τιμή εφημερίδων.

11. Εισφορά-Μεγαρόσημο για την ανέγερση δικαστικών μεγάρων.

12. Εισφορά υπέρ ΟΓΑ που βαραίνει το πωλούμενο ζύθο και ουίσκι.

13. Εισφορά - Δικαίωμα ΟΤΑ που επιβαρύνει την εμφιάλωση αναψυκτικών και νερών εντός της επικράτειας.

14. Εισφορά 0,5% επί διδάκτρων ιδιωτικών σχολείων υπέρ συνδικαλιστών ΟΙΕΛΕ.

15. Εισφορά 2% επί αξίας παραγόμενου λαδιού υπέρ δακοκτονίας.

16. Εισφορά 20% υπέρ τρίτων διαφημίσεων -Αγγελιόσημο.

3. Εισφορές υπέρ τρίτων (μη ανταποδοτικές) που επίσης επηρεάζουν τις τιμές

1. Εισφορά 0,6% ΕΦΤΕ επί επιτοκίων καταναλωτικών και επιχειρηματικών δανείων.

2. Εισφορά 1% επί της αξίας εκκοκκισμένου βάμβακος.

3. Εισφορά - Δικαίωμα εκτελωνιστικών εργασιών (ΔΕΤΕ) που βεβαιώνεται κατά την εισαγωγή, εξαγωγή και μεταφόρτωση αγαθών και καυσίμων.

4. Εισφορά επί γάμων, βαπτίσεων, διαζυγίων κτλ. 20-500 δρχ.

5. Εισφορά 0,016 ευρώ επί κάθε κιλού αλευριού όπως ορίζει η 131/3/1780/18.10.1974 απόφαση του Υπουργού Κοινωνικών Υπηρεσιών (ΦΕΚ 1088/Β/1974) όπως ισχύει.

6. Εισφορά 0,12% ΕΦΤΕ επί επιτοκίων στεγαστικών δανείων.

7. Εισφορά 0,4% επί της αξίας των φαρμάκων.

8. Εισφορά 1% επί αξίας ασφαλιστηρίων συμβολαίων αυτοκινήτων, πλέον φόρου ασφαλίστρων, χαρτοσήμου και εισφοράς επικουρικού ταμείου.

9. Εισφορά 1,2% επί προ φόρων αξίας καυσίμων τους υπέρ τροφοδοσίας ακριτικών περιοχών.

10. Εισφορά 1,50 δρχ. κατά κιλό επί εισαγόμενου λιβανωτού.

11. Εισφορά 17% έως 24% σε δημόσια θεάματα- Φόρος δημοσίων θεαμάτων.

12. Εισφορά 2% επί αξίας τσιμέντου.

13. Εισφορά 2% επί της αξίας χάρτου, χαρτονιών και κυτταρίνης.

14. Εισφορά 2% επί του πωλούμενου καπνού.

15. Εισφορά 36% -υπέρ τρίτων επιβαρύνσεις στα τιμολόγια του Εθνικού Τυπογραφείου.

16. Εισφορά 7 δρχ. κατά κιλό επί αξίας εισαγόμενων και παραγόμενων κεριών.

17. Εισφορές - Υπέρ τρίτων επιβαρύνσεις επί των αμοιβών φορτωτών σε λιμάνια.

18. Εισφορές 14,5% υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν όλα τα ναύλα -3% επίναυλο, τέλη υπέρ ΝΑΤ 6,5% που αποδίδεται σε άλλους κωδικούς χωρίς ανταποδοτικότητα και υπέρ Οργανισμών Λιμένων και Λιμενικών Ταμείων 5%.

19. Εισφορές 49% υπέρ τρίτων επιβαρύνσεις, συν ΙΚΑ 31,21% επί των διοικητικά καθορισμένων αμοιβών φορτωτών σε κεντρικές αγορές.

4. Απαγορεύσεις - υποχρεώσεις που επηρεάζουν τις τιμές.

1. Περιορισμός - Απαγόρευση χρήσης ΦΙΧ για μεταφορές με καταβολή κόμιστρου.

2. Υποχρεωτική από το νόμο αγορά υπηρεσιών αναγνωρισμένων από το ΤΕΕ επαγγελμάτων τους για οικονομικές πράξεις.

3. Υποχρεωτική σύνταξη συμβολαιογραφικού εγγράφου για οικονομικές συναλλαγές.

4. Υποχρεωτική τήρηση από τους οδοντίατρους των τιμολογίων των συλλόγων τους.

5. Υποχρεωτική χρήση υπηρεσιών φορτωτών που ανήκουν στα οικεία σωματεία σε λιμάνια και υποχρέωση έγκρισης σωματείου για την εγγραφή νέων εργαζομένων.

6. Υποχρεωτική χρήση υπηρεσιών φορτωτών σε κεντρικές αγορές, και απαγόρευση απασχόλησης φορτοεκφορτωτών που δεν έχουν προεπιλεχθεί από τα οικεία σωματεία.

7. Χορήγηση άδειας Βυτιοφόρων Δημοσίας Χρήσης με ποσοτικά κριτήρια.

8. Χορήγηση άδειας Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης με ποσοτικά κριτήρια.

5. Μέτρα που έχει προτείνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για να βελτιωθεί ο ανταγωνισμός και εξακολουθούν να αγνοούνται από το κράτος

1. Η δημιουργία πρατηρίων βενζίνης σε υπεραγορές.

2. Η ορθολογικοποίηση της αγοράς διύλισης.

3. Η λειτουργία σταθμών βενζίνης χωρίς εξυπηρέτηση.

4. Ο διοικητικός καθορισμός του αριθμού των πρατηρίων βενζίνης που παραμένουν ανοιχτά τις νυχτερινές ώρες, κατά το Ν. 3054/2002.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΪΤΑΝΤΖΙΔΗΣ


Από naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου