Πέμπτη 5 Ιουνίου 2008

Μπλογκοέρευνα για την ακρίβεια

Νομίζω πως οι περισσότεροι θα συμφωνούσαμε πως ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα αυτή την περίοδο είναι το οικονομικό. Οι εν Ελλάδι βλέπουνε τις τιμές να αυξάνονται κατακόρυφα, χωρίς καμία απολύτως εξήγηση, ενώ την ίδια στιγμή το μηνιαίο εισόδημα παραμένει σταθερά από τα πιο χαμηλά στην Ε.Ε. Η Κυβέρνηση φυσικά δεν κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια. Μια χαρά πάει να ρίξει στάχτη στα μάτια του κόσμου μιλώντας για “δέσμες μέτρων κατά της ακρίβειας”, ενώ παρακαλάει (κυριολεκτικά) τους ιδιοκτήτες υπεραγορών να μειώσουν τις τιμές τους.

Πολλοί βγαίνουν και μιλάνε για επιτυχίες επειδή κατάφεραν κάτι μηδαμινές αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις, οι οποίες ουσιαστικά είναι πλασματικές, μιας κ από την μία τσέπη μπαίνουν κ από την άλλη μας τα παίρνουν έμμεσα.

Μέσα σε αυτό το κλίμα μαζευτήκαμε κάποιοι αγανακτισμένοι με αυτή την κατάσταση bloggers και είπαμε να κάνουμε τη δική μας μικρή έρευνα για να δούμε κατά πόσο τελικά η Ελλάδα πλήττεται με ακρίβεια σε σχέση με το εξωτερικό. Η ιδέα ήταν απλή. Κάναμε έναν κατάλογο με 39 διαφορετικά είδη (που περιλάμβαναν από είδη πρώτης ανάγκης έως αποσμητικά και … βότκα) και βγήκαμε να ελέγξουμε τις τιμές τους στο πιο κοντινό σούπερ μάρκετ. Οι εν Ελλάδι bloggers πήγαν στα σουπερ μάρκετ των πόλεών τους, ενώ όσοι είμαστε στο εξωτερικό ελέγξαμε τις τιμές των ίδιων προϊόντων στην χώρα μας. Το ζητούμενο φυσικά ήταν να ελέγξουμε αν τα ίδια (ή παρόμοια) προϊόντα πωλούνται πιο ακριβά στο εξωτερικό.

Προτού παρουσιάσω κάποια αποτελέσματα, πρέπει να αναφερθώ φυσικά στις αδυναμίες της έρευνας. Καταρχήν εννοείται πως η έρευνα αυτή δεν είναι επιστημονική. Είναι μια “μπακαλίστικη” έρευνα απλών αγανακτισμένων καταναλωτών. Αυτό σημαίνει πως, όσο και αν έγινε προσπάθεια να ελέγξουμε για τα ίδια ακριβώς προϊόντα (τουλάχιστον για τις γνωστές μάρκες), αυτό δεν ήταν δυνατό σε όλες τις περιπτώσεις. Έτσι, άλλος έλεγξε για απορυπαντικό Persil επειδή δεν βρήκε Ariel, άλλος βρήκε λίγο διαφορετική συσκευασία από την ζητούμενη, με αποτέλεσμα να χρειαστεί να ανάγουμε όλες τις τιμές σε μια κοινή βάση κτλ. Αλλά σε γενικές γραμμές η σύγκριση κατέστη δυνατή για το σύνολο των 39 προϊόντων. Επίσης πρέπει να πω πως οι άλλοι bloggers που θα ανεβάσουν posts για την έρευνα πιθανόν να έχουν διαφορετικές αναφορές στους Μ.Ο. των προϊόντων και στις διαφορές των τιμών, μιας και τελευταία στιγμή προστέθηκαν νέα δεδομένα στη λίστα, ενώ εγώ ήδη είχα κάνει το αρχείο της έρευνας και δεν άξιζε τον κόπο να ξαναρχίσω από την αρχή. Πάντως, οι διαφορές μεταξύ των “alpha” και “beta” εκδόσεων είναι ασήμαντες.

Τρεις bloggers (Magica, Blogopoly και ~A~) κατέγραψαν τις τιμές σε διαφορετικά σημεία και πόλεις της Ελλάδας και αργότερα βγάλαμε μία μέση τιμή για την Ελλάδα, την οποία συγκρίναμε με τις τιμές που βρέθηκαν από τους bloggers σε τρίτες χώρες, κ συγκεκριμένα την Γερμανία (εγώ), την Ιταλία (Anilikos), την Αγγλία (Gkriniaris) και την Σουηδία (Constantinos).

Ας περάσουμε όμως τώρα στα αποτελέσματα της μικρής και μπακαλίστικης αυτής έρευνας. Καταρχήν να σας πω πως μπορείτε να κατεβάσετε ένα pdf που ετοίμασα στο οποίο υπάρχουν οι αναλυτικοί πίνακες της έρευνας με αρκετές λεπτομέρειες για το κάθε προϊόν. Μπορείτε να το βρείτε στο τέλος του post αυτού.

(λεπτομέρειες στο pdf)

Το πρώτο σημαντικό εύρημα ήταν πως από τα 39 προϊόντα που ελέγξαμε βρήκαμε πως η Ελλάδα ήταν πιο ακριβή (από τον ΜΟ των τιμών των άλλων χωρών) σε τουλάχιστον 23 από αυτά. Ανάμεσα στα ακριβά προϊόντα ήταν το γάλα (+37% πιο ακριβό), το ψωμί για τοστ (+33%), το γιαούρτι(+19%), τα δημητριακά(+20%), το τυρί για τοστ (+20%), ο μοσχαρίσιος κιμάς (+16%) και τα συσκευασμένα φρέσκα φιλέτα κοτόπουλου(+8). Τα προϊόντα στα οποία η Ελλάδα φαίνεται πως είναι πιο φθηνή είναι τα λαχανικά/φρούτα τα οποία στις περισσότερες των περιπτώσεων βρέθηκαν να είναι εντυπωσιακά φθηνότερα από ότι στις άλλες χώρες (π.χ. πατάτες: -308%, ντομάτες: -70%, πράσινες πιπεριές: -84% κ.α.). Φυσικά οι τιμές είχαν διαφορά από περιοχή σε περιοχή της Ελλάδας, αλλά η γενικότερη εντύπωση είναι πως η Ελλάδα (θυμηθείτε! Είναι φτωχότερη από άλλες χώρες) είναι μια ακριβή χώρα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της έρευνάς μας.

Φυσικά, ας μην βιαστούν μερικοί να μιλήσουν για το πόσο φθηνά είναι τα προϊόντα που βρέθηκαν (όντως) να παρουσιάζουν εντυπωσιακά χαμηλότερες τιμές από τα αντίστοιχα του εξωτερικού. Όπως όλοι γνωρίζουμε, οι μισθοί στην Ευρώπη δεν είναι ομοιόμορφα κατανεμημένοι. Άλλο μηνιαίο εισόδημα έχει ο Γερμανός και άλλο ο Έλληνας. Αυτό αυτόματα σημαίνει πως υπάρχει μια διαφορά στην αγοραστική δύναμη. Για παράδειγμα, έστω πως ο Γερμανός βγάζει 30 ευρώ την ημέρα και ο Έλληνας 20 ευρώ. Το ίδιο προϊόν στην Γερμανία αξίζει 6 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα 5. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως ο Έλληνας είναι τυχεράκιας και μπορεί να ψωνίζει πιο φθηνά, γιατί ο Γερμανός με το μεροκάματό του μπορεί να πάρει 5 προϊόντα ενώ ο Έλληνας μόλις 4, βάσει των μισθών τους.

Για να ελέγξουμε κ αυτό τον παράγοντα διαιρέσαμε τον μέσο ετήσιο μισθό της κάθε χώρας με την τιμή του κάθε προϊόντος, ώστε να δούμε πόσα προϊόντα μπορεί να αγοράσει ο καταναλωτής της κάθε χώρας, ελέγχοντας με αυτόν τον τρόπο την αγοραστική του δύναμη. Οι μέσοι μισθοί για τις χώρες της έρευνάς μας (σύμφωνα με την eurostat) είναι οι εξής:

  • Ελλάδα: ?18.751
  • Αγγλία: ?38.538
  • Ιταλία: ?25.808
  • Γερμανία: ?34.622
  • Σουηδία: ?32.05

Ενδεικτικό γράφημα: Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων
κλικ για μεγέθυνση

Τα αποτελέσματα αυτής της ανάλυσης ήταν πράγματι απογοητευτικά. Ο μέσος Έλληνας καταναλωτής έχει λιγότερη αγοραστική δύναμη σε τουλάχιστον 32/39 προϊόντα, γεγονός που σημαίνει πως πρέπει να είμαστε περήφανοι γιατί στην Ελλάδα μπορούμε να αγοράζουμε φθηνότερα (βάσει των μισθών μας) τα εξής 7 προϊόντα:

  • Πολτός ντομάτας
  • Αυγά
  • “Philadelphia”
  • Πατάτες
  • Πράσινες πιπεριές
  • Φράουλες
  • Απορρυπαντικό ρούχων σε σκόνη

Πριν το χαμόγελο να φτάσει ως τα αυτιά, να κάνω μια πολύ μεγάλη διευκρίνιση. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά μας, σε κανένα προϊόν ο Έλληνας δεν έχει μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη από όλους τους άλλους ευρωπαίους της έρευνάς μας. Απλά τυχαίνει, στα 7 αυτά προϊόντα να μην είμαστε τον πάτο. Σε όλες αυτές τις 7 περιπτώσεις (όπως μπορείτε να δείτε και στο pdf) ο Έλληνας πολίτης είναι απλά οριακά σε καλύτερη θέση από κάποιον άλλο ευρωπαίο εταίρο του (συνήθως Γερμανό ή Σουηδό).

Οπότε, αν αποφασίσετε να τρώτε κάθε μέρα πρωινό “Φιλαδέλφια” (σκέτο! χωρίς το ψωμί που είναι ακριβό!), μεσημεριανό ομελέτα με πατάτες τηγανιτές και βραδινό φράουλες, τότε την βγάζετε ακόμη καθαρή.

Αν από την άλλη είστε από εκείνους τους περίεργους που θέλουν να αγοράζουν και τα υπόλοιπα 32 προϊόντα πιο φθηνά σε σχέση από τουλάχιστον μία άλλη ευρωπαϊκή χώρα, λυπάμαι, αλλά η Ελλάδα δεν είναι για τα μούτρα σας. :P

Σε γενικές γραμμές θα λέγαμε πως η Ελλάδα είναι ακριβή για τα μέτρα της, ενώ σε πολλές περιπτώσεις παίρνουμε λιγότερα και πληρώνουμε περισσότερα. Αυτό συνδυάστε το σας παρακαλώ με την πρόσφατη έρευνα που είχε δείξει πως οι Έλληνες είναι παγκοσμίως οι πιο σκληρά εργαζόμενοι, δεύτεροι μετά τους Νοτιοκορεάτες, τότε θα καταλάβετε πως ο λόγος που δεν πάμε μπροστά δεν είναι γιατί ως εργαζόμενοι δεν επενδύουμε χρόνο στην εργασία μας. Ποιος είναι ο λόγος; Δεν ξέρω, ρωτήστε και τον κ. Καραμανλή που λέει πως θα πάρει δεκάδες μέτρα ενάντια στην ακρίβεια και χαρακτηρίζει την οικονομία της Ελλάδας ως σταθερή. Ναι, έχουμε μια… σταθερή πορεία προς τα κάτω!

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΑΠΟ ΕΔΩ

Πηγή http://freehost.stuff.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου